Opplevelser under lupen
Hva skjer i de øyeblikkene hvor turisten er oppslukt, og hvordan skapes disse øyeblikkene? Når og hvordan oppstår disse øyeblikkene av tilstedeværelse – det er spørsmålet Ann Heidi Hansen vil finne ut av i sin PhD avhandling.
Turné med spørreundersøkelseI juli drar Øystein Jensen og prosjekt 2.5 rundt med spørreundersøkelse til turistattraksjoner i Nord-Norge.
Vega på IslandØya Vega og bruk av natur- og kulturlandsskap var tema da forskerne Tone Magnussen og Oddny Wiggen fra Nordlandsforskning presenterte sitt Opplevelser i nord prosjekt på en konferanse i Island.
|
Ekstraordinært konsumOpplevelsesbasert verdiskaping er viktig for Nord-Norge, hvor særegen natur og kultur gir store muligheter for å tilby ekstraordinære opplevelser. Det kan være krevende for bedriftene å sørge for godt nok vertskap. For å lykkes må bedriftene lære seg å yte omsorg og vise genuin interesse for gjestene, slik at de kan konsentrere seg fullt om opplevelsen. Det skriver Frank Lindberg i Arena våren 2011, et magasin som gis ut av Sparebanken Nord-Norge, der er XXLofoten en av eksempelbedriftene (s. 12-13). Nye professorer for Opplevelser i NordProsjektet Opplevelser i Nord har i løpet av kort tid bidratt til 2 nye professorer. Kåre Skallerud og Nina K Prebensen, begge Handelshøgskolen i Tromsø, Universitetet i Tromsø har nå blitt professorkompetente.
|