Kommende hendelser
Ingen hendelser
Juni 2012
M T O T F L S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Finansiert av:
Banner
Medieklipp:

Skrur på TV-sjarmen (Dagbladet 2. mai 2012)

Intervju med Tove Dahl (Nordlys, 11. februar 2012)

Samarbeid gir verdiskaping (Nordlys 27. november 2011)

Ny nordområdestrategi - nye muligheter (forskningsradet.no 16. november 2011)

Økende press på nordområdene (forskningsradet.no 15. november 2011)

Rekord for Nordnorsk Opplevelseskonferanse (reiselivskunnskap.no 7. november 2011)

Gåsehud er gull for reiselivsnæringen (innovativeopplevelser.no 7. november 2011)

Turistforskere på Svalbard (Svalbardposten 19. august 2011)

Himmelblå-turisme - smi før jernet blir kaldt (Brønnøysunds Avis 22. juni 2011)

Opplevelsesturisme
(NRK Ekko, mp3fil, 16. juni 2011)

Skal forske på Helgelandsprosessen (RanaBlad 6. juli 2011)

En kompleks region (Brønnøysunds avis 5. juli 2011)

Får midler til forskning (RanaBlad 6. juli 2011)


     

Opplevelser under lupen

Hva skjer i de øyeblikkene hvor turisten er oppslukt, og hvordan skapes disse øyeblikkene? Når og hvordan oppstår disse øyeblikkene av tilstedeværelse – det er spørsmålet Ann Heidi Hansen vil finne ut av i sin PhD avhandling.

    Les mer …

 

Turné med spørreundersøkelse

I juli drar Øystein Jensen og prosjekt 2.5 rundt med spørreundersøkelse til turistattraksjoner i Nord-Norge.

    Les mer …

 

Vega på Island

Øya Vega og bruk av natur- og kulturlandsskap var tema da forskerne Tone Magnussen og Oddny Wiggen fra Nordlandsforskning presenterte sitt Opplevelser i nord prosjekt på en konferanse i Island.

    Les mer …

 

Ekstraordinært konsum

Opplevelsesbasert verdiskaping er viktig for Nord-Norge, hvor særegen natur og kultur gir store muligheter for å tilby ekstraordinære opplevelser. Det kan være krevende for bedriftene å sørge for godt nok vertskap. For å lykkes må bedriftene lære seg å yte omsorg og vise genuin interesse for gjestene, slik at de kan konsentrere seg fullt om opplevelsen. Det skriver Frank Lindberg i Arena våren 2011, et magasin som gis ut av Sparebanken Nord-Norge, der er XXLofoten en av eksempelbedriftene (s. 12-13).

 

Nye professorer for Opplevelser i Nord

Prosjektet Opplevelser i Nord har i løpet av kort tid bidratt til 2 nye professorer. Kåre Skallerud og Nina K Prebensen, begge Handelshøgskolen i Tromsø, Universitetet i Tromsø har nå blitt professorkompetente.

    Les mer …

 
Logg på Fronter:
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner