Kommende hendelser
Ingen hendelser
Juni 2012
M T O T F L S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Finansiert av:
Banner
Medieklipp:

Skrur på TV-sjarmen (Dagbladet 2. mai 2012)

Intervju med Tove Dahl (Nordlys, 11. februar 2012)

Samarbeid gir verdiskaping (Nordlys 27. november 2011)

Ny nordområdestrategi - nye muligheter (forskningsradet.no 16. november 2011)

Økende press på nordområdene (forskningsradet.no 15. november 2011)

Rekord for Nordnorsk Opplevelseskonferanse (reiselivskunnskap.no 7. november 2011)

Gåsehud er gull for reiselivsnæringen (innovativeopplevelser.no 7. november 2011)

Turistforskere på Svalbard (Svalbardposten 19. august 2011)

Himmelblå-turisme - smi før jernet blir kaldt (Brønnøysunds Avis 22. juni 2011)

Opplevelsesturisme
(NRK Ekko, mp3fil, 16. juni 2011)

Skal forske på Helgelandsprosessen (RanaBlad 6. juli 2011)

En kompleks region (Brønnøysunds avis 5. juli 2011)

Får midler til forskning (RanaBlad 6. juli 2011)


     

Forskningsinnhold

Prosjektets forskningsinnhold

For å nå prosjektets målsetting vil forsknings- og utviklingsarbeidet fokusere på tre sentrale temaområder:

 

1. Innovative og konkurransedyktige reiselivsbedrifter

Gjennom 4 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle en vitenskapelig kunnskapsbase som omfatter sentrale dimensjoner og strategier for samskaping av innovasjoner og den rollen innovasjon spiller for verdiskaping og konkurransekraft i nordnorsk reiselivsnæring. Delprosjektene omhandler innovasjon innen distribusjonskanaler og markedsføring; innovasjon og læring i bedrifter og mellom gjest og bedrift; innovasjonsbasert verdiskaping; nyetablering og entreprenørskap; kjønn, og innovasjon i reiselivsnæringen.

 

2. Verdiskaping i opplevelsesbasert reiseliv

Gjennom 7 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle en vitenskapelig kunnskapsbase for å svare på hva som gjør nordnorske opplevelser verdifulle for gjestene og dermed også for bedriftene. Delprosjektene omhandler dramaturgi og opplevelsesområder; læringseffekter for gjester i opplevelsesbedrifter; turisters kjøpsatferd og informasjonssøking; turisters oppfatninger av Nordområdene som reisemål; attraksjonsutvikling; pakking av opplevelser; personlig endring og utvikling gjennom opplevelser.  

 

3. Fra ressurser til opplevelser

Gjennom 4 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle kunnskap og verktøy for innovasjon, verdiskaping og samarbeid innen og mellom reiselivsbedrifter basert på natur- og kulturlandskap, lokale ressurser samt og felles markedsføringstiltak i Nord-Norge. Delprosjektene omhandler kultur- og naturlandskapsturisme; naturbasert aktivitets- og opplevelsesturisme; matopplevelser; innovasjon innen markedsføring av destinasjoner.

Sist oppdatert (torsdag 22. april 2010 07:56)

 
Logg på Fronter:
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner