Forskningsinnhold
Prosjektets forskningsinnhold
For å nå prosjektets målsetting vil forsknings- og utviklingsarbeidet fokusere på tre sentrale temaområder:
1. Innovative og konkurransedyktige reiselivsbedrifter
Gjennom 5 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle en vitenskapelig kunnskapsbase som omfatter sentrale dimensjoner og strategier for samskaping av innovasjoner og den rollen innovasjon spiller for verdiskaping og konkurransekraft i nordnorsk reiselivsnæring. Delprosjektene omhandler innovasjon innen distribusjonskanaler og markedsføring; innovasjon og læring i bedrifter og mellom gjest og bedrift; innovasjonsbasert verdiskaping; nyetablering og entreprenørskap; kjønn, og innovasjon i reiselivsnæringen.
2. Verdiskaping i opplevelsesbasert reiseliv
Gjennom 7 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle en vitenskapelig kunnskapsbase for å svare på hva som gjør nordnorske opplevelser verdifulle for gjestene og dermed også for bedriftene. Delprosjektene omhandler dramaturgi og opplevelsesområder; læringseffekter for gjester i opplevelsesbedrifter; turisters kjøpsatferd og informasjonssøking; turisters oppfatninger av Nordområdene som reisemål; attraksjonsutvikling; pakking av opplevelser; personlig endring og utvikling gjennom opplevelser.
3. Fra ressurser til opplevelser
Gjennom 4 delprosjekter er formålet med denne delen å utvikle kunnskap og verktøy for innovasjon, verdiskaping og samarbeid innen og mellom reiselivsbedrifter basert på natur- og kulturlandskap, lokale ressurser samt og felles markedsføringstiltak i Nord-Norge. Delprosjektene omhandler kultur- og naturlandskapsturisme; naturbasert aktivitets- og opplevelsesturisme; matopplevelser; innovasjon innen markedsføring av destinasjoner.
Sist oppdatert (tirsdag 05. januar 2010 10:01)